Inspiraatio

Kiistelty ja rakastettu Serie Up

Oli vuosi 1968 ja Gaetano Pesce oli suihkussa saadessaan ajatuksen. “Minulla oli pesusieni kädessäni. Kun puristin sientä kasaan, se kutistui ja kun vapautin sen, se palasi alkuperäiseen muotoonsa. Eikö tuoli voisi toimia samalla tavalla?”

Pariisin ateljeessaan Pesce alkoi kokeilla tyhjiöpakkaamista polyuretaanista. Pian hän oli kehittänyt painovoimaa uhmaavan mallin, joka nousi litteästä pakkauksestaan mukavaksi nojatuoliksi ja sai nimekseen Up. Up5-tuoli ja siihen liittyvä Up6-rahi lanseerattiin vuonna 1969. Huonekalujen valmistaja B&B Italia, joka tunnettiin tuolloin nimellä C&B, valmisti innovatiivisen istuimen. Jännittävän mallinen tuoli voitiin puristaa kymmenesosaan tilavuudestaan kuljetusta varten ja se avautui lopulliseen muotoonsa paketista vapauduttuaan.

Tuoli oli tulevaisuutta tai näin haluttiin ainakin uskoa. Vuonna 1973 B&B Italia lopetti Up-sarjan tuotannon havaittuaan, että polyuretaaniin sekoitettu hapatusaine oli haitallista otsonikerrokselle. Samalla tuoli oli kuitenkin iskostunut jo vahvasti ihmisten mieliin ja saanut useita lempinimiä kuten La Mamma, Blow Up, Big Mama ja Donna.

Up-malliston ensimmäiset kampanjakuvat, joissa mukana suunnittelija Gaetano Pesce, 1969. Kuva Klaus Zaugg.

Kantaa ottavaa symboliikkaa

B&B Italia julkaisi Up-malliston uudelleen vuonna 2000 täysin kiinteällä polyuretaanirakenteella. Pehmeä, pyöreälinjainen tuoli oli säilyttänyt samalla täydellisesti kaikista tärkeimmän ominaisuutensa, nimittäin ulkonäkönsä.

Jokaisen malliston osaa yhdistää anatomiset mittasuhteet ja inhimilliset piirteet. Sarjan suurin malli, alkuperäinen UP5 on metafora mukavasta kohdusta ja muistuttaa muinaisen hedelmällisyysjumalattaren patsasta. Muotoilultaan feminiininen nojatuoli kiinnittyy luontevasti pallon muotoiseen rahiin, jossa on joustava johto. Tuolia ja rahia on verrattu mielikuvaleikeissä muun muassa rakastavaan äiti-lapsi -suhteeseen, jossa lapsi on napanuoralla kiinnittyneenä äitiinsä. Mukavuuden kuvaan on kuitenkin todellisuudessa yhdistetty monenlaisia tunteita herättänyt syntytarina vankina olevasta naisesta, jolla on pallo ja ketju jalassaan.

“Kuten tiedätte hyvin, suunnitteluni herättää keskusteluja, jotka auttavat ihmisiä pääsemään eteenpäin, löytämään uusia arvoja ja mahdollisesti päästämään irti vanhoista.” Pesce kertoi. ”Tuoli on vangin kuva. Naiset kärsivät miesten ennakkoluulojen takia. Tuolin piti puhua tästä ongelmasta”.

Tuolin 50-vuotissyntymäpäivää varten B&B Italia julkaisi tuolimallistoon joukon uusia värejä kuten oranssinpunaisen, laivastonsinisen, smaragdinvihreän ja beige-vihreäraidallisen yhdistelmän, joka viittasi alkuperäiseen väripalettiin vuodelta 1969. Juhlavuoden kunniaksi B&B Italia asensi Milanon Piazza del Duomoon jättimäisen Up-tuolin osana Salone del Mobilea Milanon muotoiluviikkoa. Tuolin lävisti sadat nuolet ja sitä ympäröi kuusi eläimen päätä.

Poliittisesti latautunut teos oli tarkoitettu lausunnoksi naisiin kohdistuvasta väkivallasta. “Piazza del Duomossa sijaitsevan installaation suunnitteluviikolla on tarkoitus juhlia italialaista luovuutta, mutta samalla tuoda tuskallinen viesti tuhansien kävijöiden omatunnolle kaikkialla maailmassa. Nykyisin, 50 vuoden jälkeenkin, naisten olemassaolo on entistäkin enemmän uhattuna, vaikka onneksi heidän puolustuksekseen on yhä enemmän ääniä”, Pesce sanoi tuolloin.

Gaetano Pesce on syntynyt La Speziassa Italiassa vuonna 1939 ja saanut koulutuksen Venetsiassa. Pescen saavutukset näkyvät useilla aloilla – arkkitehtuurissa, sisustussuunnittelussa, grafiikassa ja elokuvissa. Pesce on ylläpitänyt pitkäaikaisia ​​suhteita alan merkittävimpiin huonekaluvalmistajiin kuten B&B Italia, Cassina ja Vitra International. Gaetano Pescen perintö on edustettuna kansainvälisesti johtavien museoiden pysyvissä kokoelmissa, mukaan lukien Metropolitan Museum of Art (MoMA) New Yorkissa, Museum of Modern Art (SFMOMA) San Franciscossa sekä Victoria and Albert -museossa Lontoossa.

Lähteet ja lainaukset: Dwell, Dezeen, B&B Italia

Serie Up Piazza del Duomossa osana Salone del Mobilea Milanon muotoiluviikkoa. Kuva Matteo Piazza / Dezeen-lehti.

Löydä tyylisi